Monday, January 17, 2011

Promo KEMM1511 (Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka)



Ayuh kawan2 semua..sahabat2 semua..jom kita ke konvensyen ni..:)

"kalau roboh kota Melaka, papan di Jawa hamba dirikan.
Kalau sungguh Islam bertakhta, jiwa dan raga hamba korbankan!"


layarilah laman web ----> www.kemm1511.net

tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Monday, January 10, 2011

Tranformasi

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah..dapat juga saya mencari masa, mencelah untuk menaip sesuatu bagi tatapn saya untuk bermuhasabah diri di alam maya ini.

Ini adalah entri pertama saya untuk tahun 2011 ini. sebenarnya banyak sangat yang hendak dicatat di sini..tapi tak berkesempatan..
...................................................

Sekarang ini, saya dalam proses untuk menerima suasana baru.Ye! suasana baru..untuk cuba memahami alam pekerjaan yang memang mencabar..(dulu..bila masih student..menghitung2..bila la nak kerja..tapi bila dah masuk ke alam praktikal, baru tahu betapa seronoknya alam belajar...ye fully belajar)..walaubagaimanapun..belajar tetap kena belajar hinggalah ke akhir hayat..teringat..ingat lima perkara sebelum lima perkara..

hari pertama saya menjejakkan kaki ke Halal Jakim di Cyberjaya ni..teringat saya jejak langkah ini jika tidak ke cyberjaya..tentu telah terpacak di FSU..nak masuk kuliah..rindu nya waktu tu..senang aje..datang kuliah..dapat belaajr bersama kawan2..tapi dah lepas dah semua ni..itulah kena terima suasana baru..kalau nak jugak..sambung masterla..(oh tidak kot buat masa ni..)
..................................................

Mula2 sampai di tempat praktikal tu..awal betul..pukul 7 (kuliah pun masuk pukul 8, x pernah pukul 7 dah sampai..kecuali masa tahun 1)..terfikir2..kerja ape la agaknya yang akan diberi oleh halal jakim ni..hem..

Rupa2nya kena cek maklumat pengguna yang hantar permohonan sijil halal..saya akan ditempatkan di ketiga3 unit yang ada di hub halal tu..nak bagi rasa kesemua kerja di unit2 berkenaan..

Pada awalnya..merasakan..ya Allah..kerja apalah yang saya kena buat ni..nak kena cek2 belaka..malasnya ya Allah..tak de kaitan pun dengan nak kena kaji halal ke tak makanan tu, tak de kaitan pun subjek sains pemakanan tu..

Ini semua fikiran jahat saya yang mentafsir...tetapi..apabila saya duduk di sini selama seminggu, ada beberapa perkara yang akhirnya mengubah fikiran saya..setiap hari saya perlu menelefon syrikat2 yang membuat permohonan sijil halal ini jika mereka tidak menghantar permohonan dengan lengkap..ada juga perlu menjawab soalan2 pelanggan yang menelefon tentang halal haram sesuatu ramuan produk..macam2 pengalaman bila masuk ke alam pekerjaan..pengalaman untuk mendekati masyarakat, mengetahui kerenah masyarakat, mengetahui sensitiviti masyarakat dengan Islam..juga tentu sekali pengalaman bersama para pekerja di jakim (yang menggunakan Islam sebagai nama badan..)..

.................................................

'Ibrah yang paling penting yang saya dapat dari pengalaman praktikal ini..saya perlu amanah dan berlaku jujur..walaupun mudah untuk menaip kedua2 sifat mahmudah itu..bukan mudah dalam bentuk amali..

Saya perlu amanah untuk menyampaikan maklumat kepada pengguna, saya perlu amanah iaitu jika tidak jelas, beritahu tidak jelas, jika tidak tahu, cube dapatkan maklumat, dan bukan nya memandai-mandai sahaja..

selain itu..saya nampak position saya ni kecil sahaja..dan tidaklah sebesar position orang lain dalam pejabat ni..walaupun kecil...saya tetap juga perlu menjalankan tugas dengan baik..jika terbengkalai tugas saya..terganggu juga tugas orang lain..

.................................................

Perkara ini sama sahaja di medan dakwah...

Mudah untuk berbicara-suruh orang buat baik, nasihat orang solat jemaah etc.

Tapi perlukan mujahadah dalam beramal..

Di jalan dakwah juga, walau sekecil mana posisi kita, ia sangat penting dan begitu bermakna, sekiranya posisi tersbut tidak menjalankan kerja yang sepatutnya..proses dakwah tetap terganggu disebabkan masalah tadi..

Jadi..jangan termasuk dalam golongan yang menghalang jalan dakwah ini..walaupun posisi kita nampak mudah dan kecil.


tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Thursday, December 16, 2010

Bersih hati bersih minda

Bismillah wal hamdulillah..:)

Hari ni..dah hampir seminggu menunggu tesis siap dijilid..tapi masih belum ada jawapan lagi...
tapi yang pasti kena hantar esok..dan pulang ke rumah esok juga..

Adik2 tahun 1 juga kebanyakkannya telah pulang ke kampung malam tadi..tiada manusia sangatlah di asrama...

.................................................
(gambar sekadar hiasan)

Saya menjejakkan kaki dan menjenguk ke rumah sebelah..menyangka masih ada lagi jiran di sebelah..ku fikir begitu disebabkan pintu rumah tersebut terbuka luas..

"astagfirullahul 'azim.."getus hati ku..

bersepahnya rumah..dengan sampah..baki2 makanan..botol2 air..tidak tahu lagi bagaimana untuk menjelaskan keserabutan kepala saya melihatnya...

Saban tahun, saban semester..itulah keadaan yang saya jumpa...setiap sem..saya dan rakan jaksa lain akan meng'cek' kunci mendaki blok demi blok..turut mengalami pengalaman yang sama...

Rumah ditinggalkan dalam keadaan yang sangat2 kotor..tidak menggambarkan langsung imej sebagai seorang pelajar Muslim..apetah lagi Muslimah..

sepatutnya..


Mereka ini tiada langsung kesedaran sivik...tapi yang lebih malu lagi..mereka tidak berakhlak dengan akhlak Islam..tak tahu nak jaga KEBERSIHAN! sekurang2nya..pulanglah dengan meninggalkan rumah tersebut dalam keadaan bersih, kemas, teratur..sama seperti kali pertama melangkah masuk ke rumah tersebut..(tak payah la fikir nanti mak cik cleaner tak ade kerja)..itu bukan soalnya..soalnya sekarang..buruknya perangai pelajar2 di Nilam Court..

Bukankah kebersihan itu separuh dari iman..

Bukankah Allah itu cantik dan suka akan benda yang cantik..

Malu betul saya dengan diri saya sendiri dan malu juga pada Allah..tidak dapat mendidik adik2 ini supaya malu dengan Allah..malu kerana tidak tahu jaga kebersihan..malu juga dengan mak ck cleaner dan pengurusan asrama..



Malu saya..akhlak yang mereka pancarkan terbit dari keimanan mereka sendiri..jika baik dan subur iman mereka..tentu mereka tidak akan bersikap demikian..

~ibrah untuk saya dan para pembaca..

bersama2 lah jaga kebersihan..

jika kita menjaga kebersihan hati kita..pasti kita mahu sekeliling kita juga bersih

jika manis, subur dan mantap iman kita..pasti tumbuh buah akhlak yang terbaik
(hati yang bersih
suka akan kebersihan
)



jadilah yang terbaik di sisi Allah..sudah tentu baik juga di pandangan manusia..Allahumma ameen..


tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Wednesday, December 15, 2010

Sharing


Bismillah wal hamdulillah..tiba2 rasa macam rindu pula pada program tahun lepas..nak tengok kembali..supaya gambar2 ni menjadi penyuntik semngat untuk bekerja dengan lebih gigih melahirkan generasi harapan @ qaedah sulbah..^_^

Ini adalah beberapa gambar semasa program Kem Remaja Muslim tahun 2009...kali ni..seronok..dapat buat dan naik rakit..em..tapi pic rakit tak de pun..mane ntah hilang..



Biaselah..ini adalah permainan Lautan Asid..para peserta kene menyeberangi lautan asid menggunakan kertas2 mahjong yang diberi..



Permainan ni kene ade semngat berpasukan, kerjasama antara ahli pasukan..dan yang penting objektif permainan ni supaya timbul syu'ur ukhwah..dan memecahkan rasa2 malu di kalangan peserta..analogi bila dah bersentuh antara satu sama lain..caj2 dalam badan akan bertindak untuk menserasikan antara satu sama lain..amazing! ukhwah kerana Allah..^_^




Ini pula permainan ape ye??em..mungkin permainan Pintu gerbang Mashitah..ape2 name je pun boleh..hehe..menguji kecekapan minda para peserta..bagi soalan matematik susah2 sikit..biar mencabar..baru asah otak dan menajamkan minda..:)


Ini pula game ape ye..tak ingat..mungkin Bahtera Kasih..mereka kena ikat dengan benang..nampak tak..tak nampak kot..sebab benang tu halus..pastu kene bawa pula air sebaldi..kene berjalan cari kakak fasi..haha..kasih dan kesabaran diuji..


Align Center
Ini pun salah satu game yang interesting juga..Belon Ajaib kot nama nya..



Tunduk je adik ni..nyanyi lagu KRIM kot..x hafal la tu..xpe2..

Alhamdulillah..ini adalah Program Kem Remaja tahun lepas..diadakan di UNITI..dekat sangat ngn pantai..itu yang boleh main rakit..

....................................

program Kem Remaja tahun 2010 pula..saya dapat main kayak..:)



tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Monday, December 13, 2010

tiada kaitan 3..



(gambar ni masa rehlah masyiah)

Bismillah walhamdulillah..syukur masih lagi dihidupkan dalam nikmat Islam hingga ke saat ini..

Pada waktu ini, hakikatnya penat sangat dan tidak mampu untuk membuka mata, tapi tetap ditahan2 sebab sayang untuk tidak dicatat kisah yang tidak dapat dilupakn oleh akal fikiran ini..
jika ditangguh pasti tidak terpahat di skrin maya ini..he

Selama 3 hari 2 malam, aku berpeluang menjejakkan kakiku ke Kg Talang, D'kok Eco Camp di Kuala Pilah..untuk bersama Kem Remaja Muslim..yang kali ni menampilkan sedikit kelainan dari yang biasa aku sertai sebelum ini..kali ni dapat rehat banyak (sangat boring sebab tak payah fikir lebih2), sebab tugasan azali ku dah bertukar kepada orang lain..(dah kena lucut jawatan kem kom) jadi je la mata2 @ timb kem kom..alhamdulillah..ada juga pewaris kem kom ni..

memang pengalaman yang amat menyeronokkan, dapat ketemu lagi dengan Abi Ahmad..yang memang bijak bermain kata2 bermain minda bermain hujah dan bijak menyentuh hati peserta..malahan bukan sahaja peserta yang 'touching'..fasi dan urusetia turut juga tersentuh dengan pembawakan Abi Ahmad..sehingga menjadikan aku turut terfikir2 untuk belajar kemahiran tersebut dengan beliau lantaran berangan2 untuk menubuhkan konsultan suatu hari nanti demi kemaslahatn dakwah Islam.

.....................................

semalam..14 disember..

pagi2 mak telefon bertanyakan bilakah kepulangan ku ke kampung..sungguh kepulangan ku memang dinanti! ah..rasa terharunya akan penantian itu..tapi mak..saya bukan tak mahu balik..

tiba2..saya diuji Allah..beberapa helai muka surat dalam tesis saya tidak difotokopi..hanya yang original sahaja yang lengkap..oleh itu..tak dapat la saya pulang ke rumah lagi hinggalah tesis saya itu siap dijilid semula...(resah+gelisah)

dan emak tertanya2..adakah aku terpilih sebagai pelajar yang berpeluang berpraktikal ke australia @ hong kong?? tak pe..jawapannya amat menggembirakan mak saya..saya tak terpilih pun..sebab ramai lagi kawan2 saya yang sangat bijak dan 'excellence'..apa pun saya masih mampu untuk mengukir senyuman atas ketidak terpilih nya saya..kerana mereka memang layak untuk dipilih...

dan saya perlu lebih gigih lagi untuk melakukan kerja dakwah di sini..jika saya pergi..siapa lagi yang perlu saya harapkan untuk melihat adik2 halaqh saya, siapa lagi mahu meng'cek' amal mereka..
.............................................
(lepas masyiah..kami solat dhuha di masjid negeri)

Post ini saya tuju kepada ukhti yang saya kasihi..(sudah tentu adik dalm perjuangan saya.ukhti maryam)

Ukhti..
janganlah merasa lemah sedih dan duka dengan ujian yang melanda kita..
bukanlah kita minta diuji dengan ujian2 yang melemahkan iman kita..
bukankah kita telah membaca surah 'ankabut yang mengatakan bahawa apakah kamu sangka kamu beriman sedangkan kamu tidak diuji..
bukankah kita telah membaca surah baqarah yang menitipkan buat kita peringatan bahawa apakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga sedangkan kamu masih belum diuji dengan cubaan2 seperti kaum2 yang terdahulu..

INGATLAH..kuatlah..jika kita rasa lemah..
ingatlah..bagaimana kita mahu menyentuh dan memimpin hati manusia milik Allah..jika kita tidak menjaga hubungan dengan Allah.
ingatlah..bagaimana kita mahu jadi murabbi, syeikhah, ukht, umi..jika kita tidak merasai betapa pentingnya qudwah kita kepada mereka.

Janganlah sedih dan berduka..bukan kah Allah telah berfirman kepada kita bahawa sebaik2 manusia di sisiNya adalah mereka yang kata2 nya mengajak manusia lain untuk beramal soleh kepada Allah..

janganlah sedih dan berduka..bukankah kita semua mahu mengejar syurga Allah yang paling tinggi dan mengejar martabat yang paling mulia di sisi Allah?

cukuplah..hentikan kesedihan itu..carilah kembali hati kita yang berdegup dengan nafas LAA ILA HA ILLAH..carilah kembali hati kita dan mohonlah pada Allah supaya kita berada di bawah lindungan tarbiyah zaatiyahNya..

....................................................

Peringatan ini bukanlah sahaja untuk dirimu ukhti maryam..malahan peringatan ini sebenarnya2 adalah untuk orang yang menaip kalimah demi kalimah ini..agar lebih istiqamah dalam jalan dakwah ini..













tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...