Monday, July 4, 2011

Onak duri di jalan itu..


Bismillahirrahmanirrahim...
Dalam menelusuri jalan ini..pelbagai ujian yang menerjah dalam hidup ku..terus datang menguji keimanan di hati..sehingga tak tahu bagaimana untuk diluahkan...

dan sharing di bawah dipetik dari blog muharrik daie..sangat terkesan bila membacanya,,
memang kena pada batang tubuh kita semua..ok sahabat2 ku...selamat membaca dan menghayati tiap inti yang ingin disampaikan..:D


Jalan Dakwah adalah jalan Penyucian.

Sebab itu jalan ini penuh kelukaan kerana bukan mudah untuk menyental daki nafsu dan ruh yang yang penuh dengan kotoran dosa dan kemunafikan!

Tak hairanlah ramai yang gugur dijalan ini.

Sebab jalan ini adalah jalan mujahadah.

Jalan pengorbanan.

Jalan yang tidak boleh dimustakmalkan dengan hawa nafsu dan cinta dunia.

Jalan yang tidak boleh kita mengeluh.

Jalan yang tidak ada ujung.

Jalan yang penuh duri. Banjir airmata. Sebak dada dan blood pressure.

Jalan yang bukan teori dan kata kata.

Jalan yang tak cukup tidur dan 24 jam disita masa.

Bila tidur sentiasa terkejut. Bila terjaga sentiasa berfikir.

Sebab itulah jalan ini perlu tarbiyah.

Bukan sehari dua.

Seminggu dua.

Sebulan dua atau setahun dua!

Tapi Tarbiyah sepanjang masa. Selagi nafas merengus selesa.

Sebab apa?

Sebab nak lahirkan manusia mukhlis.

Bagaimanalah nak raih keikhlasan itu?

Bila kita sanggup mati dijalan ini atau kita khatamkan hayat kita dijalan ini.

Bukannya stop bila dah grad.

Bila dah ada jawatan.

Bila dah nikah.

Bila dah punya suami dan anak anak.

Bila dah gaji besar.

Bila dah kaya.

Bila kita rasa kita dah buat segalanya!

Kerana ….

bila kita berhenti setelah bergerak.

FUTUR akan bertamu mengelus rindu …

Menjanjikan fatamorgana keindahan

Akhi …

Aku selalu mengingatkan diri tentang ini. Kerana ramai ku lihat duat dan aktivis dakwah terhenti bila terperangkap direlung ujian ini kerana dia tidak punya suplemen untuk menghalangnya.

Sebab itu AsSyahid Sayyid Qutb menasihatkan kita dalam zilal QS 2:153 tentang perlunya suplemen ini. Sabar dan Sabar. Segala galanya perlu sabar.

Meski pun kita da’ie namun kita tetap punya kelemahan yang manusiawi.

Tatkala waktu berjalan lama dalam keletihan untuk sampai kepuncaknya dengan ujian dan mehnah dakwah, terkadang kita teruji dgn kerenah mad’u yang menyimpang dari jalan Islam dan meninggalkan kita setelah kita pacu dia dengan tarbiyah!

Pastinya kita sedih dan sedikit kecewa.

Hingga watak kita pun boleh berubah menjadi pelakon movie hindustan.

Emosi dan sensitif.

Mulalah Renung laut.

Renung bulan.

Renung bintang.

Meratap.

Monolog.

Menanggis.

Memflashbackkan kisah kisah lalu.

Menyalahkan diri dan berbagai lagi hingga kita rasa tiada lagi jalan keluar!

Dan waktu itu kesabaran pun melemah. Malah hampir hilang sama sekali!

Justeru itu didalam Surah itu Allah menyuruh kita menambahkan solah dan kesabaran kerana Dialah penolong yang tidak jenuh dan bekal yang tidak pernah habis.

Allah menyuruh kita bersabar kerana bersabar itulah antibiotik kepada penyakit keputusasaan dan bekal yang menguatkan energy hati serta menambahkan kepercayaan diri dalam mentahkikkan perjuangan dijalan yang kita lalui.

Inilah yang perlu kita faham dan rasainya diketika mana sekali pun! Samaada dalam menanggung beban ditengah kekecewaan atau diketika kita rasa jalan terasa begitu panjang dan kemenangan semakin menjauh! Dan Allahlah tunjang kekuatan itu!

Apalagi bila kita terasa kesan usaha kita selama ini tidak berbekas disamping umur yang kita modalkan sudah condong kebarat untuk tenggelam sedangkan cakrawala dakwah dan tarbiyah yang kita lakukan tidak ada satu pun cahaya yang menjenguk terang!

Waktu itu Allah mengingatkan ….

SolatlaH! hadaplah padaKu! Kerana Aku adalah saat yang tepat untuk merengkuh setitis air dari mata air yang tidak akan pernah kering.

Aku adalah kunci gudang perbendaharaan yang mencukupi!

Memuas dan mengenyangkan.

Aku adalah batas realiti bumi yang kecil hinggalah kecakrawala yang maha besar.

Aku adalah angin sepoi sepoi. Embun dan naugan diterik matahari yang menyegat.

Dan Aku adalah sentuhan yang lembut bagi hati yang letih dan payah.

Sebab itu Rasullulah SAW setiap kali berada dalam kepayahan sentiasa menyeru sahabat2nya;

” Istirihatkan kami wahai Bilal!”



Dan beliau banyak banyak mengerjakan solat ketika menghadapi masaalah untuk mengadu padaNya.

Kita bagaimana?

Pernahkan kita begini adanya?

Atau kita mengeluh dan membiarkan masaalah itu mencengkam jiwa lantas dimasuki syaitan yang menyuburkan mazmumah kita!

Kita sepatutnya telah jazam dengan deen ini dan tahu bahawa manhaj Islam adalah manhaj ibadah dan ibadah dalam manhaj ini memiliki banyak rahsia.

Dan rahsia itulah bekal perjalanan kita.

Modal ruh.

Dan juga penerang hati.

Setiap kali ada taklif ( beban agama ) maka ibadahlah kunci hati untuk merasakannya dengan penuh kelazatan, keceriaan dan kebahagiaan ….

Dan sesungguhnya langkah jalan ini amat menerujakan andai kita punya ilmu dan kefahaman tentang fikh dakwah ini.

JZKK to muharrik daie...






tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Friday, July 1, 2011

Rahmatilah Pilihan ku Ini

Bismillahirrahmanirrahim..

Kembali semula ke alam maya..telah sekian lama tidak meng'up date' khabar berita di sini..mungkin juga kekurangan idea, tidak pun tidak sempat untuk meluah kata..

Tanggal 30 Jun ini..maka genaplah sebulan saya menetap di Nilai..dan selama sebulan ini jugalah macam2 perkara dipelajari..sama ada terluah dek kata2 atau hanya mampu terjemah dek tingkah laku...:)

Moga Allah berkati atas pilihan yang saya buat ini...
............................................

Buat makluman sahabat2, sekarang ini saya sedang menjalani kursus Halal Eksekutif yang dianjurkan oleh HDC dan USIM..sudah genap sebulan kursus yang dijalani..

Hakikatnya..saya secara peribadi tidak berminat untuk attend kursus tersebut..akan tetapi..bersandarkan kepada musyawarah dan nasihat yang lebih cenderung untuk saya teruskan kursus ini..saya cuba juga ikhlaskan hati.

Dan yang paling penting, dalam masa yang sama, (attend kursus ini adalah sebab kukuh untuk tinggal di Nilai)akhirnya saya dapat meneruskan liqa' saya dengan adik2 akhawat...juga dapat berjumpa empat mata..cuba merungkai apa yang tersirat..cuba berkongsi bebanan dakwah yang dipikul..cuba memahami mereka..cuba memasukkan mereka ke dalam sof..yang pada hakikatnya..pelbagai kerenah yang perlu dihadapi..pelbagai ragam yang perlu ditempuhi..bukan mudah untuk menjadi seorang murabbiyah kpd mutarrabbiyahnya sendiri..bukan sehari dua untuk merubah seseorang..

SIFAT DAKWAH

Memang benar..dakwah adalah suatu beban yang perlu dipikul..memang terasa beratnya bila keseorangan..segala apa yang ada pada kita menjadi tuntutannya..masa menjadi tuntutan dakwah, wang ringgit, harta, emosi dan apa2 sahaja yang kita miliki..menjadi tuntutan dakwah..

Benar sekali firman Allah tentang sifat dakwah ini..tentang 'bebanannya' dalam Surah Muzammil. Allah menyuruh kita untuk bangun malam, menghidupkan malam tidak kira nisfahu awin qus minhu qalila..sebgai persiapan ruhi kita dengan tugasan yang 'berat' ini..kerana Allah tahu kita ni sibuk sangat di siang hari hingga tak sempat untuk bermunajat di sepanjang siang.

Dan saya dapat merasakan, untuk berada di jalan dakwah ini..suatu perkara yang sedang saya pelajari hingga ke saat ini..untuk menjadi insan yang ikhlas berada di atas jalan dakwah yang cukup berliku2 ini..bukanlah mudah..memang mudah menasihat orang lain agar berlaku ikhlas dalam amalan..tetapi hakikatnya dari sudut amal..hanya iman yang layak berbicara menggantikan sang lidah..sungguh!medan bicara tidak sama dengan medan amal!

saya pasti..selagi saya tidak dapat praktiskan sesuatu itu dengan betul kerana Allah..
saya pasti..Allah akan sentiasa mendatangkan kepada saya ujian2 untuk mengetuk pintu hati saya ini agar mengambil ibrah daripadanya.

DAKWAH HANYA UNTUK MEREKA YANG BERJAYA MENSUCIKAN JIWA MEREKA

Jalan dakwah ini memang eksklusif..kerna apa saya katakan begitu..kerna mereka yang benar2 layak sahaja yang berjaya untuk berjalan di atas jalan yang mulia ini. Siapakah mereka?Mereka itulah golongan yang berjaya mensucikan jiwa mereka dari godaan, ujian, dugaan dan lain2. Jalan yang mulia ini mengajak manusia kembali kepada tuhan, jalan yang menyedarkan manusia erti hamba kpd sang pencipta, jalan yang menyatukan seluruh umat Islam, jalan kesatuan dan lain2 lagi.

Ayuh adik2 akhawatku, ayuh sahabat seaqidahku, marilah bersama kita masuk ke dalam barisan, menjadi salah seorang pendokong dakwah ini.













tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Tuesday, May 24, 2011

Kuatkan semangat :)









tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

ukhuwah islamiyyah..:D





tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Monday, April 25, 2011

Nostalgia..24 April 2009

24 April 2011..pada tarikh ini..genaplah 2 tahun pemergian arwah kekandaku..

Bila dimbas kembali detik sepanjang hayat nya..pasti tidak akan ku lupakan..

Seorang abang yang suka menyakat adiknya nan seorang..

Seorang abang yang suka cari pasal..

Seorang abang yang memang suka cari gaduh juga..

(rasanya..ini adalah kali terakhir kami bergambar bersama arwah..)

……………………………

Sewaktu aku mendapat berita ketiadaannya di alam fana ini..aku sedang menghadiri mesyuarat PEMBINA di rumah ukhti rina..yang pada waktu itu, aku baru sahaja mengenali ukhti rina..

Beberapa miss call dari abang lukman tidak ku sedari..(membuatkan beliau marah je dengan sikap ku ini)

Aku menyedari adanya pesanan ringkas masuk ke handset ku..

Terus2an aku mencucurkan air mataku saat itu juga..dan aku terus menunjukkan pesanan ringkas (mamat dah meninggal) itu kepada ukhti maryam..

Tidak dapat ku lupakan saat itu..

Aku menangis tidak berhenti2..bercucuran aku di situ..

Fikiranku terawang2..tidak dapat focus lagi pada isi mesyuarat malam itu..

……………………………..

Ukhti hazleen terus sahaja menghantar ku pulang ke asrama..

Aku berlari2 anak..cuba menenteramkan diri sendiri..

Sampai sahaja di pintu rumah ku..terus sahaja aku menangis teresak2 dan memeluk kak ira..

Memberitahu bahawa abangku sudah pergi menyahut panggilan Ilahi..

Aku ditenangkannya..(esoknya..walimah husna [aku minta tolong kak ira bungkuskan hadiah tu] dan minta berikan kepada lela)

Terima kasih banyak kak ira (buatkan surat untuk tangguh exam semester itu) dan kawan2 yang lain yang banyak membantu diri ini secara tidak langsung..

Aku berkemas2..takut2 abang lukman datang,tapi aku tak siap lagi..

……………………………..

Siap sahaja aku masuk ke kereta iswara hitam abang lukman..terus sahaja abang lukman berkongsi cerita detik2 kematian mamat..

Aku lihat mata abang lukman..sedikit berkaca (menahan tangis mungkin) sewaktu bercerita..

Yang sedihnya..waktu mamat menghembuskan nafasnya yang terakhir..tiada siapa di sisinya..

Hanya dirinya sendiri yang bertarung dengan malaikat maut..

Entah lah bagaimana rasanya kan..

Jika kekasih Allah pun direnggut nyawanya dengan begitu lembut..tetap juga merasai kesakitannya..apatah lagi kita yang manusia biasa ini..Allah..

………………………………

Sesampai sahaja di rumah..

Bila kaki ku melangkah sahaja masuk ke rumah..ku lihat sekujur tubuh terbaring di ruang tengah rumah ku..

Iya..mataku tidak menipu..itula jasad kekanda ku..

terus sahaja aku merangkul ke arah emak ku..

Tangisanku bertambah2 kuat esakannya..

……………………………

Malam itu..aku bertekad tidak mahu melelapkan mata..mahu ku lihat dan ku tatapnya puas2..

Sambil itu..aku mengaji al-Quran..dari juz satu..niatku untuk disedekahkan buat ruhnya..

Bila sahaja tiba di ayat (kullu nafsin zaa iqatul maut..) bertambah bercucuranlah air mataku..

……………………………

Sebelum jenazah abangku dibawa ke masjid..seluruh sanak saudara disuruh ‘berjumpa’…’menatap’ untuk kali terakhir..dsb..begitu tersentuh hati aku waktu itu..anak2 buah ku yang masih kecil duduk menatap pak cik mereka..menangis teresak2 atas pemergian pak cik mereka itu..

Tepat jam 7.30 pagi..jenazah abangku dibawa turun dari rumah, dibawa ke masjid..

Untuk dimandikan di sana..

Aku juga bersiap2..untuk ke masjid..bersiap sedia untuk menunaikan solat jenazah untuknya..

Aku tidak tahu..mengapa kali terakhir aku menatapnya..

Diselubungi kain kafan yang putih itu..

Aku hanya merenungnya..merenung air mukanya..

Merenung dan terus merenung..tapi aku tidak menciumnya buat kali terakhir..(rasa teringat2 sampai sekarang…apasal la tak cium je masa tu..)

Terus sahaja..jenazahnya dibawa ke dalam masjid..disolatkan..dan terus dibawa masuk ke dalam van jenazah..

…………………………..

Aku tidak melihat saat2 abangku dimasukkan ke dalam liang lahad itu..(ia..liang tempat kita semua akan masuk..kembali ke rumah tanah)

Bagaimanalah ‘perasaannya’ tika itu..

Aku yang turut berada di situ..sama2 mengaminkan doa untuknya..

Kita semua pasti akan mati

Tidak tahu bila tarikhnya..tempatnya..juga asbabnya..

Dan mati ini adlah sebaik2 peringatan..

Peringatan yang diturunkan untuk semua umat manusia..

Diturunkan pada seorang hamba Allah..yang mendapat pengajarannya..orang sekelilingnya..

Bahawasanya..kuasa Allah itu..tidak dapat ditolak.

Tidak dapat dipercepatkan mahupun diperlambatkan..

Pasti akan menjemput setiap makhluk yang bernyawa..manusia, haiwan, pokok dll di alam Allah ini..

Sebelum ‘hari’ itu menjemput kita..

Sudahkah kita bersiap sedia dengan amal kita??

Amal kita yang akan menjawab di hadapan Allah nanti..

Mulut kita akan tertutup di padang mahsyar nanti..

Kaki, tangan dan segala anggota kita ini yang menjadi saksi atas perbuatan kita dahulu..Allah..


(melambai2..lambaian terakhir di dunia..menuju ke alam abadi)



tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...