Saturday, July 25, 2009

Fitnah @ Fitrah??


gambar sekadar hiasan

Bismillahirrahmanirrahim...

Entri kali ini..meruntun diri ini sabar, gigih dan kuat menghadapi mehnahNya...

Fitnah @ Fitrah??
Sekali baca tajuk entri ni, macam dah faham nak citer pasal ape...tapi kengkadang konfius juga...

Sebelum kita menyentuh tajuk ini yang dikira agak sensitif, ingin saya berkongsi kejadian realiti yang sedikit sebanyak menyesakkan dan menyempitkan dada saya ini..



DI NILAM COURT

Episod ini bermula apabila saya dengan seronoknya ingin ke cyber cafe pak din untuk fotostat iklan israk mikraj yang akan disampaikan oleh ydp saya pada keesokan malamnya..Selepas keluar sahaja dari pagar Nilam Court, saya ternampak satu iklan kecil iaitu satu papan tanda berbentuk larangan kelihatan dari jauh digantung di pintu pagar..Hati saya bersorak kegirangan, kerana saya memikirkan papan tanda larangan tersebut adalah papan tanda larangan "dating". JAdi..saya pergi dekat2 untuk memastikan apa yang saya lihat itu benar atau tidak...Hati yang sebentar tadi bgitu girang bertukar sugul kerana apa yang saya fikirkan tersebut tidak benar! Hmph! Rupenye larangan parking kereta kat situ...ingatkan larangan dating!! Saya pun terus khabarkan pada pak guard, seandainya ada ternampak penghuni nilam court ni dalam keadaan yang mencurigakan, terus sahaja bagi syarahan! Tak pun buat terus laporan pada pengurusan nilam...Dan pak cik tu pun setuju dengan saya.

SELEPAS KEMBALI DARI CYBER CAFE PAK DIN

EHm..(agak glamour juga la pak din ye..sampai masuk dalam citer aku kali ni)...Mata saya ini terbehenti pada sebuah kereta pesona yang berwarna purple...mata ini menyaksikan suatu drama yang cukup2 membuatkan hati ini hancur luluh....(Maaf la kepada yang terlibat kerana saya melakarkan kisah kalian di sini sebagai peringatan untuk saya yang lemah ini)..

Walaupun mereka tidak berpegang tangan, tak berpeluk2 dan sebagainya..tetapi mereka berdua-duaan..disaksikan oleh mata-mata yang suci di nilam ini..disaksikan oleh adik2 junior..pak guard dan yang lain2. Dan syaitan berjaya melaksanakan tugasnya..Seusai sahaja kaki ini melangkah ke dalam pintu pagar, pak guard terus menyapa ku..aii..nampaknya bos besar dah memulakannya..iye! saya sangat malu pada pak cik..kerana sebentar tadi baru sahaja saya menyarankan pada pak cik agar tegur terus perbuatan sumbang tersebut. Tapi..

DI DARUL QURAN



Teringat sebuah kisah di DArul Quran..(Tempat barakah yang menyimpan 1001 kenangan manis saya di sana)...Ada seorang ustaz cerita pada saya dan kawan2 saya....tentang "Fitnah dan Fitrah ni"...

Nak dijadikan cerita...ketika saya belajar di sana..pelajar lelaki dipanggil banin..pelajar perempuan dipanggil banat..panggilan manja..dah tua2..dipanggil banin dan banat...Kelas kami bermula seawal jam 8 pagi, kelas pertama kami iaitu kelas tasmi' al-Quran..

Beberapa tahun sebelum kehadiran saya sebagai pelajar di situ, kelas2 tasmi' banin berada di tingkat atas...dan kelas tasmi' banat berada di bawah..Dan menurut cerita ustaz tersebut..pelajar2 banin yang berada di Tahun 1 dan 2 sangat baik, menjaga hafazan dan pandangan..kerana jika tidak dijaga takut2 boleh menimbulkan fitnah..fitnah...fitnah...Tapi..bile dah Tahun akhir...dah nampak dah belang masing2...pandangan dah tak dijaga seperti dulu...iyelah..fitrah..fitrah..


BILA MANA IA DILABEL FITNAH

Manusia, lelaki mahupun perempuan sewajarnya fitrahnya akan memiliki rasa suka atau tertarik pada lawan jenisnya. Itulah fitrah yang telah diciptakan Allah terhadap hamba2nya..

Ia menjadi fitnah apabila kita melakukannya tanpa mengikut syariat..berdua-duaan..bermesej-mesejan..dan yang sewaktu dengannya…

Ia menjadi fitnah…apabila mata-mata lain yang memandang melahirkan pandangan negative dan menjengkelkan…

Ia menjadi fitnah...kerana ikatan antara dua insan ini telah dinodai dengan dosa-dosa dan tidak diberkati oleh Allah..

MEMANG INI ADALAH FITRAH

Lelaki suka pada perempuan dan sebaliknya adalah fitrah yang diciptakan Allah..dan ia perlu disalurkan pada jalan yang betul dan terhormat…Bukannya dengan mengambil jalan pintas…dating sana..dating sini…agar memenuhi tuntutan hawa nafsu…

Maka pernikahan adalah solusinya…

Islam mengharamkan zina..kerana Islam menyediakan perkahwinan sebagai jalan terhormat untuk memformat kasih dan sayang antara dua jenis manusia. Dan melalui perkahwinan ini juga akan terlahir keturunan yang terhormat. Dan sangat wajarlah jika pernikahan menjadi suatu peristiwa diharapkan oleh mereka yang memiliki kesucian fitrah…

“ Tidak ada yang bisa dilihat (lebih indah) oleh orang-orang yang saling mencintai seperti halnya pernikahan..” (hadis riwayat Hakim, disahihkan dengan syarat2 Muslim)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...