Monday, December 12, 2011

Program?

Ujian datang lagi..

Mehnah demi mehnah akan tetap mendatang..tentulah sudah menjadi percaturan Allah untuk menguji hambaNya sejauhmana keimanan dan keikhlasan terhadapNya..

Suka saya nak berkongsi dgn sahabat2 semua satu lagi kisah...

………………………………………………….

Kisahnya begini..

Linda: Assalamualaikum wbt ukhti. Sihat? Apa khabar iman?

Chepah: Wslm..:) Alhmdlh. Allahu akbar..insha Allah sihat sejahtera.

Linda: Chepah, asif ye..em..(sambil tersenyum)..chepah free x hujung minggu ni?

Chepah: Insha Allah..hujung minggu ni kosong (dengan nada yang ceria)..tak de apa2 aktiviti..aktiviti fakulti pun tak de..:)

Linda: Iye ke??Oh (dengan mengharap)..akak nak ajak p program di Kuala Pilah..insha Allah program y cukup bermnfaat untuk meningkatkan iman kita..bagaimana?

Chepah: Program?? Erm..insha Allah kak..tapi nanti ana tengok jadual dulu..takut2 ada kerja pula..

Linda: Tadi nada ceria je bila Tanya hujung minggu free ke tak..bila ajak p program terus kena cek, takut2 ada kerja nak buat pula (dalam hati)..

Insha Allah chepah boleh p kan..chepah, anti kena bagi peluang kat diri anti u p program tu..bila anti rasa manisnya pasti anti tak dapat lupakan saat2 manis tersebut.

Chepah: baik kak..moga ana beroleh manfaat (dalam nada ragu2..)

Linda: ok chepah, kita jumpa untuk halaqah akan datang ye..Asslamualkm, kirim salam sahabat2 di rumah.

……………………………………………………..

PROGRAM

Ada orang sangat alergik bila mendengar kalimah program

Lebih alergik bila kata wajib p program dakwah

Kenapa ye?

Ada sesiapa tahu sebabnya??

Ana cuba juga menganalisis apa sebabnya..

Mungkin secara ringkasnya; hal ini berpunca daripada 2 faktor;

1. Faktor dalaman (berkait kepada diri individu terbabit)

2. Faktor luaran (berkait kepada murabbiyahnya sendiri, persekitaran, pembelajaran, pengaruh rakan sebaya..dan lain2 yang bukan punca dari diri sendiri)

FAKTOR DALAMAN

Factor ni adalah disebabkan diri sendiri. Dalam bahasa mudahnya, keinginan seseorang tersebut untuk memahami dakwah..lebih2 lagi memahami apa itu tarbiyah..

Niat seseorang itu, keikhlasannya, adab dengan murabbiyahnya dalam soal isti’zan juga istisyar.

Apa yang penting, hubungannya dengan tali Allah itu sendiri, bagaimana seseorang itu menyemarakkan hubungan yang intim dengan sang pencipta, bagaimana menghangatkan lagi hubungan dengan sang khaliq, bagaimana penyerahan tunduk patuh dan kebergantungan kepada Allah..

Itulah serba sedikit mengenai sebab2 dalaman.

Sebab2 dalaman ini sebenarnya, jika tidak dibaja, dijaga, maka boleh jadi penghalang kepada penerusan tarbiyah.

FAKTOR LUARAN

Sebab yang kedua ni, banyak elemen2 lain yang bersangkut paut; bermula daripada murabbiyahnya sediri hinggalah menyentuh soal pembelajarnnya, kawan karibnya, isu yang selalu dibualkan dan macam2 hal lain lagi.

Di kesempatan ini, suka lah ana hendak menekankan di sini peranan murabbiyah itu.

Di sinilah, point untuk murabbiyah bermuhasabah.

Selalunya murabbiyah akan cek diri sendiri tentang keikhlasan murabbiyah itu dalam soal dakwah ini. Samada murabbiyah memandang mutarabbinya itu sekilas saja, atau berkilas2 (mendalamla maksudnya)

Sejauhmana murabbiyahnya itu mendoakan anak2 mutarabbinya agar thabat dalam dakwah ini. Doa ini sangat penting. Lebih2 lagi jika sang anak tak ketahui akan doa itu..insha Allah mendapat perhatian malaikat untuk mengaminkan doa ini.

Bagaimana pula murabbiyah ini berusaha untuk kenali sang mutarabbi dengan lebih dekat lagi. Hati mutarabbi bukan murabbiyah yang pegang..jadi tugasnya hanyalah berusaha untuk menangi hatinya..tapi kuasa Allah jua yang mengikatnya..

MUHASABAH

Moga post ini membantu diri sendiri u jadi murabbiyah yang terbaik di sisi Allah azzawajalla..

Hasratku mahukan anak2 mutarabbiku menjadi seorang pendokong dakwah turut bersama di dalam sof

Turut bersama mengerah idea mengerah tenaga u agama.

Ya Allah..ikatlah hati kami atas dasar cinta padaMu.

tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Monday, November 28, 2011

Walimah

Hari ini..27 November 2011..

Rasa banyak sekali jemputan kahwin dari kawan terdekat dan kawan ‘terjauh’(ada ke istilah kawan terjauh) (^_^)

Tahniah sahabat2 ku dari SAMER , DQ dan USIM.

Mabruk a’laikum..

Moga layari bahtera dengan penuh iman dan kasih sayang..

Moga antum semua melakar agenda keluarga untuk kepentingan ummah

Moga menjadi suami isteri yang saling faham memahami, ibu bapa yang soleh solehah dan berjaya melahirkan generasi yang soleh lagi musleh.

Ucapan ini khas saya tujukan buat Siti Faizah Makhruzi dan suami, Anwar Faiz dan isteri, Ammar Abdullah dan isteri, Alifah dan suami, Kak Fasihah dan suami, Ejah dan suami, Hibatul Haqqi dan isteri, Saleh Pohan dan isteri, Halimah dan suami, Syikin dan suami, Wahidah dan suami ..dan ramai lagi nampaknya..

………………………………………………………………….

Kadang2 terkilan juga tak dapat pergi walimah sahabat2

Bukannya apa..program2 banyak menunggu bila hujung minggu..nak tinggal..memang tak patut, sebab tak de orang nak run..

Tapi..apa pun..walimah tetap berlangsung kan??:)…asalkan orang penting ada..itu sudah lebih memadai..Cuma tak dapat sekali meraikan..saya tetap mendoakan kesejahteraan pernikahan antum..

…………………………………………………………………..

Program Anak2 ISMA (26-27 Nov 2011)

Tak sangka dipanggil untuk bantu program ni..special betul program ni..memang khusus untuk anak2 ISMA..untuk counter masalh2 yang adik2 ni hadapi..(biasalah no body is perfect)

Anak2 ISMA ni..memang advance pemikiran mereka..alhamdulillah..sesuai la mereka ni anak2 ISMA..


Senang juga nak bermesra dengan anak2 ni, kreatif, ringan tulang..dan suka berkongsi pengalaman… mungkin orang lain tak boleh buat macam mereka ni..berani berkongsi kekurangan mereka untuk diperbaiki (tak banyak orang boleh citer benda2 yang tak baik dalam diri sendiri)

Alhamdulillah..segalanya berjalan dengan lancar tanpa ada ujian musibah dari segi kecederaan, atau benda2 yang tak baik..

Cuma..

Bila saya mengatakan begitu ketika penutup program tadi..

Akhirnya Allah menguji saya ketika dalam perjalanan pulang tadi..

Saya bersama ukhti amalina pulang bersama dengan masing2 memandu kenderaan masing2..

Atas nasihat ukht kal untuk menggunakan laluan Linggi kerana dikhuatiri ‘jam’ di sepanjang jalan PD

Laluan Linggi tu..memang jauh..mata saya berkali2 terkelip..mengantuk..

Alhamdulillah..berjaya mengawal pemanduan..

Selepas Berjaya menembusi seremban..kami bersama2 menghantar portable mic ke Pejabat Isma Seremban..terus pulang menggunakan jalan LEKAS..

Lekas Seremban – Nilai.

Memang saya tersengguk dalam perjalanan..berkali2..hinggakan semasa saya berada di lorong tengah saya tersengguk2..dan apabila tersedar saya berada di lorong kiri sekali (lane3)..alhamdulillah terselamat..

Pabila berada di lorong 3..saya langsung tak sedar rupa2nya..tersengguk lagi..bila tersedar je..Izzudin (nick name kereta saya) dah terseret kat divider jalan (mujur ade divider..kalau tak boleh jatuh gaung daa..)..Allahu Akbar!

Berdebar2 nya hati..Allah..accident lagi..

Apa pun..sebelum majlis konvo..saya perlu hantar bengkel..untuk ketuk bahagian2 yang kemek tu..(duit lagi) (T T)

Banyak pula pakai duit bulan ni..



tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Thursday, November 24, 2011

Alasan...




Tuut..tuut..

Mesej masuk ke henfon Ukht Hanim.

"Maaf ukhti..ana x dapat datang..ukhti, dalam berdakwah pun kita kena bersabar dan tiada paksaan. Sebagai contoh, kalau ukht nak berdakwah orang supaya tunaikan solat..ukht x leh paksa die kan..dan ukht x leh paksa die dengar cakap ukhti kan?ukht kena lah belajar mengajak secara berhikmah dan bijaksana..

Lagipun ana x bersedia untuk jumpa akhawat lain..maaf ukht..ana x lah baik sangat..x sama dengan akhawat lain tu..

Emm..mungkin program lain kali, ukht ajaklah ana..insha Allah ana luangkan masa..lebih2 lagi jika dengan kehadirannya ukhti hanim untuk program akan datang."

Hanim merenung dan menatap jauh mesejnya yang diperolehinya..

Selang beberapa minit..

Masuk pula mesej kedua...

"Salam ukhti hanim..

ana x dapat datang mabit malam ni..ana dalam perjalanan pulang dari LCCT..penat masih tak hilang lagi..

ana x rehat2 lagi dari siang tadi..rasa macam nak pengsan..dengan assgmnt yang banyak dan mid term yang bakal menjelang...

maaf ukhti..ana mohon maaf banyak2.."

Apa pun hanim dah biasa dengan kerenah ketidak hadiran anak2 binaannya ke program2..ada sahaja alasan mereka walaupun hanim sudah berkali2 ingatkan mereka...

Hanya doa munajat dipanjat agar mereka tetap thabat..

-----------------------------------------------------

Begitulah antara cerita2 mutarabbi..dengan murabbiyahnya..

kadang2 tanpa disedari mungkin kita juga pernah menjadi mutarabbi seperti itu..

jujur saya ungkapkan..di suatu ketika dahulu..pernah sahaja terbit di hati saya perkataan 'malas' untuk datang ke usrah atau program2 lain yang sewaktu dengannya..

tapi..saya tetap teguhkan jua hati untuk hadir..walaupun ada bibit2 tidak ikhlas..

cumanya..saya tidak meletakkan alasan (bijak sikit dari cerita di atas) seperti "saya kurang baik" @ "saya banyak assignment" @ "saya penat, tak cukup rehat"..

malah..saya akan beri alasan.."mak saya suruh balik kampung..ada kenduri" tak pun.."saya ni Timbalan Pengerusi asrama..saya kena jadi AJK Protokol...takkan saya nak tinggalkan, nanti jejas pula imej dakwah.." tak pun.."saya ada meeting..kalau saya tak de..meeting tak boleh buat" (budget penting sangat la..)..

Itulah antara alasan2 femes yang sering saya gunakan...

untuk mengelak dari datang program atau usrah..

malangnya,,jika alasan yang diberi tidak berjaya mematahkan mas'ulah saya..saya pun terpaksalah datang ke usrah,,,

mungkin juga termasuk anda..yang suka cari alasan??

------------------------------------------------

ALASAN..BAGUS SANGATKAH??

Tiada siapa yang tak pernah beri alasan dalam hidupnya..

malah setiap diri kita pasti pernah meletakkan alasan jika kita tidak suka sesuatu untuk dibuat

atau kita tak faham kenapa kena buat..

Alasan ni memang menyeronokkan...sebab akhirnya kita boleh buat benda lain yang kita suka..

dan tanpa kita sedari..kita dah pun mendapat saham melukakan hati orang lain yang berharap agar kita melakukan sesuatu itu mengikut kehendak mereka..

ALASAN & BERKIRA URUSAN AKHIRAT

Jika difikir2..usrah, qiyam, daurah dan (beberapa wasilah tarbiyah lain)..adalah antara urusan akhirat kita..

di mana..melalui wasilah ini..adalah antara cara untuk top up akaun akhirat kita..

perlu berkira2 juga ke??

pelik bukan..manusia sekarang..masih berkira2 dengan diri sendiri jika mahu buat kebaikan

masih berkira2 dengan mas'ulah sendiri untuk datang qiyam..

masih berkira2 dengan usrah mate untuk datang usrah...

Buat mutarabbi yang suka berkira2 dengan urusan akhiratnya..

sama2 lah kita bermuhasabah...

janganlah meletakkan alasan di hadapan...

janganlah memandang sebelah mata urusan akhiratmu..

bermuhasabahlah! Insha Allah..Allah akan membantu dalam tarbiyah ini..













tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Thursday, November 17, 2011

Tutuplah mengikut syarak

Bismillahirrahmanirrahim…

Penatnya mata dan juga minda hari ini..memerah otak nak menjawab soalan peperiksaan. Pertama kali jawab soalan SPA, boleh tahan juga sesuai la dengan jawatan yang dipohon. Kalau nak senang aje, duduk rumah goyang kaki la..tapi ingin mencari pengalaman dan mengasah keupayaan..manalah tahu rezeki ada di situ..sekadar percubaan dan tidak melepaskan peluang yang ada, belum tahu lagi akan datang Berjaya dipanggil peperiksaan atau tidak.

Pertama kali datang ke UM yang kat tengah Bandar tu..awal sangat bertolak..6.30 pagi..padahal dari masjid Negara je pun..itulah sikap saya..bila tidak tahu jalan, pasti akan seawal2nya..bila dah tahu jalan, hanya cukup2 minit untuk sampai ke destinasi..

Hari ini berehat di surau sahaja..x berkesempatan pun untuk mencari tempat makan dan tempat rehat yang lebih istimewa..surau pun cukup selesa..mungkin kerana tempat itu adalah dewan baru makanya suraunya pun baru, Alhamdulillah..

Sebelum ini, jika di USIM semua pelajar2nya bertudung litup..walaupun ada yang hanya ikut syarat syarak tapi sekurang2nya undang2 yang dilaksanakan di USIM mampu memelihara martabat dan aurat wanita..tetapi di UM itu..mungkin tidak menjadikan syarat bertudung itu sebagai mandatori..kelihatan beberapa wanita tidak bertudung masuk ke surau dan mengenakan telekung untuk menunaikan solat. Melihat juga sebahagian daripada mereka agak sukar untuk solat apabila telekung tidak disediakan. Di dalam hati saya terdetik..bagaimanakah konsep menutup aurat yang mereka fahami??Ya Allah..kasihan mereka masih belum mampu menjaga aurat..wal hal pabila mengadap Allah..tahu pula mereka untuk mengenakan kain telekung..


Sedih sungguh melihat golongan terpelajar yang tidak ada kefahaman asas Fardhu ain yang lengkap. Memakai tudung bila nak solat, pakai tudung bila nak nikah, pakai tudung bila dah tua..sedih hati ini bila mengenangkan nasib masyarakat wanita Islam hari ini..

Buat mereka yang masih di USIM atau mana2 tempat yang miliki undang2 yang lebih Islami, didiklah diri supaya Islam itu sebati pada diri, bukan sahaja pada nama, malah dari luar sudut pandang mata kita.

Buat mereka yang masih bertudung ikut fesyen seperti cerita “Si Tudung Tweet” tu..pupuklah kesedaran tentang konsep tutup aurat yang macamane digariskan dalam Islam..janganlah hanya menutup kepala, tapi terlupa pula pada bahagian2 badan yang Allah perintahkan agar dilindungi dari mata kasar manusia.

Buat mereka yang bertudung tapi masih berbaju ketat, sedarlah diri sebelum api memamah diri.



tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Tuesday, November 15, 2011

Hasil Lukisan 1


Bismillahirrahmanirrahim..

Di sini..saya ingin berkongsi bersama hasil lukisan saya yang pertama..

memang tak pernah melukis dalam komputer..

inilah pertama kali..

moga bermanfaat untuk pembaca2 blog semua..:)



tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Saturday, November 5, 2011

Say NO to Seksualiti Merdeka!!


Bismillahirrahmanirrahim..

Lepas satu satu isu melanda negara Malaysia kita ni..

tentang isu murtad, isu aqidah, isu humanisme, isu bebalisme, isu malasisme, dan yang terkini digembar gemburkan dan mencucuk sensitiviti umat Islam adalah isu seksualiti merdeka.

Rupa2 nya sudah 4 kali pesta ini berlangsung di negara kita..sedar tak sedar telah diadakan sejak tahun 2008.

Jadi..di sini, saya bukanlah nak mengulas lebih lanjut tentang isu ini..cuma saya ingin berkongsi pandangan dan link2 yang berkaitan bagi menjelaskan isu ini..

Selamat melayari web2 ini:

Bantahan Aman Pembela (website)
Perjuangan Seksualiti Merdeka adalah jijik (website)
Kutuk Festival Seks Bebas (website)
Haram Muslim Sertai seksualiti Merdeka (website)

Astaghfirullahul 'azim..saya sendiri pelik dengan sikap orang bukan Islam ini. bukankah kegiatan Lesbian, Bisexual dan transgender itu sudah melawan ketamadunan manusia sendiri??melawan fitrah sendiri..mengapa mesti memenangkan kehendak naluri yang songsang ini??

kaum Lut telah berani menonjolkan imejnya.

Ya Allah Najjina Ya Allah.

tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Wednesday, November 2, 2011

ISMA vs ISLAM



Slm 'alaik sidang pembaca yang dirahmati Allah sekalian..

lihat sahaja pada tajuk..tentu sahaja memikirkan yang bukan2..

mungkin terfikir..kenape nak versus plak ye..

ISMA tu ape?bukan kah kite nak dokong dakwah Islam?

tak fahamlah antara keduanya ni..konfius..kita nak bawa risalah Islam, bukannya risalah Isma..tapi apa ni??

Baiklah, di sini saya ada satu cerita ingin saya kongsi bersama.

Situasi 1

"Kak Atiq..saya rasa saya nak berhenti dari ikut usrah ni..saya rasa tertekan sangat nak ikut usrah ni..saya tak suka dgn kak Emi tu..dia seolah2 menganggap semua orang sama keupayaan..saya tak mampu nak kejar adik2 mad'u yang baru...saya tak mampu kak.''


Situasi 2

"Maafkan saya..saya rasa saya tak layak untuk ikut halaqah ni..saya nak kaji dulu apa yang Isma bawa, Isma ada kaitan tak dengan Ikhwan..semua ni berkait dengan kepercayaan. Jangan paksa saya.."


Baiklah sidang pembaca..

Mungkin anda juga pernah berhadapan dengan situasi begini..
Adakalanya menyempitkan hati kita lagi..tapi bagus juga..jika tiada terjadi begini..bagaimana mahu menguji kefahaman dan keyakinan yang kita imani selama ini tentang dakwah itu sendiri..

kadang2 sebahagian daripada kita selalu sahaja tersalah tafsir..
kita kadang2 tidak jelas dengan hala tuju dakwah yang didokong..kerna itulah panahan2 syaitan cuba menerobosi keyakinan kita..

Dalam hal begini..ISMA tak salah..Islam pun tak salah..tapi kefahaman kita sendiri..

Apa yang perlu jelas dalam minda kita:

1. Isma?Apa itu Isma? dan apakah halatuju dakwahnya?adakah tersimpang dari syara' atau tidak?

2. Selama ikut usrah Isma, ada tak Isma mengajak kepada melakukan perkara2 yang khurafat, bertentangan dengan aqidah??

3. Selama ikut usrah Isma, adakah semakin dekat dengan Allah??atau semakin jauh pula..(apa sebab yang kukuh untuk berhenti dari usrah pula??)

4. Kenapa nak kena cari mad'u??Itu adalah kesinambungan dakwah itu sendiri..siapa pula yang akan mewarisi dakwah ini?? sama juga seperti diri kita, sampai satu masa, kita akan berkahwin dan lahir pula generasi berikutnya umat Muhammad..begitu juga dalam dakwah..kita perlukan generasi pelapis untuk mewarisi dakwah ni. Umur kita kan tidak panjang.

Baiklah..jadi..secara mudahnya..kita dokong dan bawa risalah Islam berplatformkan Isma. Janganlah tersalah faham..kita bukan bawa dakwah Isma..TAPI bawa risalah ISLAM.

Kepada mereka yang terkeliru, berbanyaklah berbincang dengan orang yang lebih berpengalaman, Jangan dipendam sahaja di dalam hati difikir2 seorang diri, tak menyelesaikan masalah pun, malah boleh timbul pula prasangka2 yang lain.

Salam Mahabbah.









tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Monday, July 4, 2011

Onak duri di jalan itu..


Bismillahirrahmanirrahim...
Dalam menelusuri jalan ini..pelbagai ujian yang menerjah dalam hidup ku..terus datang menguji keimanan di hati..sehingga tak tahu bagaimana untuk diluahkan...

dan sharing di bawah dipetik dari blog muharrik daie..sangat terkesan bila membacanya,,
memang kena pada batang tubuh kita semua..ok sahabat2 ku...selamat membaca dan menghayati tiap inti yang ingin disampaikan..:D


Jalan Dakwah adalah jalan Penyucian.

Sebab itu jalan ini penuh kelukaan kerana bukan mudah untuk menyental daki nafsu dan ruh yang yang penuh dengan kotoran dosa dan kemunafikan!

Tak hairanlah ramai yang gugur dijalan ini.

Sebab jalan ini adalah jalan mujahadah.

Jalan pengorbanan.

Jalan yang tidak boleh dimustakmalkan dengan hawa nafsu dan cinta dunia.

Jalan yang tidak boleh kita mengeluh.

Jalan yang tidak ada ujung.

Jalan yang penuh duri. Banjir airmata. Sebak dada dan blood pressure.

Jalan yang bukan teori dan kata kata.

Jalan yang tak cukup tidur dan 24 jam disita masa.

Bila tidur sentiasa terkejut. Bila terjaga sentiasa berfikir.

Sebab itulah jalan ini perlu tarbiyah.

Bukan sehari dua.

Seminggu dua.

Sebulan dua atau setahun dua!

Tapi Tarbiyah sepanjang masa. Selagi nafas merengus selesa.

Sebab apa?

Sebab nak lahirkan manusia mukhlis.

Bagaimanalah nak raih keikhlasan itu?

Bila kita sanggup mati dijalan ini atau kita khatamkan hayat kita dijalan ini.

Bukannya stop bila dah grad.

Bila dah ada jawatan.

Bila dah nikah.

Bila dah punya suami dan anak anak.

Bila dah gaji besar.

Bila dah kaya.

Bila kita rasa kita dah buat segalanya!

Kerana ….

bila kita berhenti setelah bergerak.

FUTUR akan bertamu mengelus rindu …

Menjanjikan fatamorgana keindahan

Akhi …

Aku selalu mengingatkan diri tentang ini. Kerana ramai ku lihat duat dan aktivis dakwah terhenti bila terperangkap direlung ujian ini kerana dia tidak punya suplemen untuk menghalangnya.

Sebab itu AsSyahid Sayyid Qutb menasihatkan kita dalam zilal QS 2:153 tentang perlunya suplemen ini. Sabar dan Sabar. Segala galanya perlu sabar.

Meski pun kita da’ie namun kita tetap punya kelemahan yang manusiawi.

Tatkala waktu berjalan lama dalam keletihan untuk sampai kepuncaknya dengan ujian dan mehnah dakwah, terkadang kita teruji dgn kerenah mad’u yang menyimpang dari jalan Islam dan meninggalkan kita setelah kita pacu dia dengan tarbiyah!

Pastinya kita sedih dan sedikit kecewa.

Hingga watak kita pun boleh berubah menjadi pelakon movie hindustan.

Emosi dan sensitif.

Mulalah Renung laut.

Renung bulan.

Renung bintang.

Meratap.

Monolog.

Menanggis.

Memflashbackkan kisah kisah lalu.

Menyalahkan diri dan berbagai lagi hingga kita rasa tiada lagi jalan keluar!

Dan waktu itu kesabaran pun melemah. Malah hampir hilang sama sekali!

Justeru itu didalam Surah itu Allah menyuruh kita menambahkan solah dan kesabaran kerana Dialah penolong yang tidak jenuh dan bekal yang tidak pernah habis.

Allah menyuruh kita bersabar kerana bersabar itulah antibiotik kepada penyakit keputusasaan dan bekal yang menguatkan energy hati serta menambahkan kepercayaan diri dalam mentahkikkan perjuangan dijalan yang kita lalui.

Inilah yang perlu kita faham dan rasainya diketika mana sekali pun! Samaada dalam menanggung beban ditengah kekecewaan atau diketika kita rasa jalan terasa begitu panjang dan kemenangan semakin menjauh! Dan Allahlah tunjang kekuatan itu!

Apalagi bila kita terasa kesan usaha kita selama ini tidak berbekas disamping umur yang kita modalkan sudah condong kebarat untuk tenggelam sedangkan cakrawala dakwah dan tarbiyah yang kita lakukan tidak ada satu pun cahaya yang menjenguk terang!

Waktu itu Allah mengingatkan ….

SolatlaH! hadaplah padaKu! Kerana Aku adalah saat yang tepat untuk merengkuh setitis air dari mata air yang tidak akan pernah kering.

Aku adalah kunci gudang perbendaharaan yang mencukupi!

Memuas dan mengenyangkan.

Aku adalah batas realiti bumi yang kecil hinggalah kecakrawala yang maha besar.

Aku adalah angin sepoi sepoi. Embun dan naugan diterik matahari yang menyegat.

Dan Aku adalah sentuhan yang lembut bagi hati yang letih dan payah.

Sebab itu Rasullulah SAW setiap kali berada dalam kepayahan sentiasa menyeru sahabat2nya;

” Istirihatkan kami wahai Bilal!”



Dan beliau banyak banyak mengerjakan solat ketika menghadapi masaalah untuk mengadu padaNya.

Kita bagaimana?

Pernahkan kita begini adanya?

Atau kita mengeluh dan membiarkan masaalah itu mencengkam jiwa lantas dimasuki syaitan yang menyuburkan mazmumah kita!

Kita sepatutnya telah jazam dengan deen ini dan tahu bahawa manhaj Islam adalah manhaj ibadah dan ibadah dalam manhaj ini memiliki banyak rahsia.

Dan rahsia itulah bekal perjalanan kita.

Modal ruh.

Dan juga penerang hati.

Setiap kali ada taklif ( beban agama ) maka ibadahlah kunci hati untuk merasakannya dengan penuh kelazatan, keceriaan dan kebahagiaan ….

Dan sesungguhnya langkah jalan ini amat menerujakan andai kita punya ilmu dan kefahaman tentang fikh dakwah ini.

JZKK to muharrik daie...






tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Friday, July 1, 2011

Rahmatilah Pilihan ku Ini

Bismillahirrahmanirrahim..

Kembali semula ke alam maya..telah sekian lama tidak meng'up date' khabar berita di sini..mungkin juga kekurangan idea, tidak pun tidak sempat untuk meluah kata..

Tanggal 30 Jun ini..maka genaplah sebulan saya menetap di Nilai..dan selama sebulan ini jugalah macam2 perkara dipelajari..sama ada terluah dek kata2 atau hanya mampu terjemah dek tingkah laku...:)

Moga Allah berkati atas pilihan yang saya buat ini...
............................................

Buat makluman sahabat2, sekarang ini saya sedang menjalani kursus Halal Eksekutif yang dianjurkan oleh HDC dan USIM..sudah genap sebulan kursus yang dijalani..

Hakikatnya..saya secara peribadi tidak berminat untuk attend kursus tersebut..akan tetapi..bersandarkan kepada musyawarah dan nasihat yang lebih cenderung untuk saya teruskan kursus ini..saya cuba juga ikhlaskan hati.

Dan yang paling penting, dalam masa yang sama, (attend kursus ini adalah sebab kukuh untuk tinggal di Nilai)akhirnya saya dapat meneruskan liqa' saya dengan adik2 akhawat...juga dapat berjumpa empat mata..cuba merungkai apa yang tersirat..cuba berkongsi bebanan dakwah yang dipikul..cuba memahami mereka..cuba memasukkan mereka ke dalam sof..yang pada hakikatnya..pelbagai kerenah yang perlu dihadapi..pelbagai ragam yang perlu ditempuhi..bukan mudah untuk menjadi seorang murabbiyah kpd mutarrabbiyahnya sendiri..bukan sehari dua untuk merubah seseorang..

SIFAT DAKWAH

Memang benar..dakwah adalah suatu beban yang perlu dipikul..memang terasa beratnya bila keseorangan..segala apa yang ada pada kita menjadi tuntutannya..masa menjadi tuntutan dakwah, wang ringgit, harta, emosi dan apa2 sahaja yang kita miliki..menjadi tuntutan dakwah..

Benar sekali firman Allah tentang sifat dakwah ini..tentang 'bebanannya' dalam Surah Muzammil. Allah menyuruh kita untuk bangun malam, menghidupkan malam tidak kira nisfahu awin qus minhu qalila..sebgai persiapan ruhi kita dengan tugasan yang 'berat' ini..kerana Allah tahu kita ni sibuk sangat di siang hari hingga tak sempat untuk bermunajat di sepanjang siang.

Dan saya dapat merasakan, untuk berada di jalan dakwah ini..suatu perkara yang sedang saya pelajari hingga ke saat ini..untuk menjadi insan yang ikhlas berada di atas jalan dakwah yang cukup berliku2 ini..bukanlah mudah..memang mudah menasihat orang lain agar berlaku ikhlas dalam amalan..tetapi hakikatnya dari sudut amal..hanya iman yang layak berbicara menggantikan sang lidah..sungguh!medan bicara tidak sama dengan medan amal!

saya pasti..selagi saya tidak dapat praktiskan sesuatu itu dengan betul kerana Allah..
saya pasti..Allah akan sentiasa mendatangkan kepada saya ujian2 untuk mengetuk pintu hati saya ini agar mengambil ibrah daripadanya.

DAKWAH HANYA UNTUK MEREKA YANG BERJAYA MENSUCIKAN JIWA MEREKA

Jalan dakwah ini memang eksklusif..kerna apa saya katakan begitu..kerna mereka yang benar2 layak sahaja yang berjaya untuk berjalan di atas jalan yang mulia ini. Siapakah mereka?Mereka itulah golongan yang berjaya mensucikan jiwa mereka dari godaan, ujian, dugaan dan lain2. Jalan yang mulia ini mengajak manusia kembali kepada tuhan, jalan yang menyedarkan manusia erti hamba kpd sang pencipta, jalan yang menyatukan seluruh umat Islam, jalan kesatuan dan lain2 lagi.

Ayuh adik2 akhawatku, ayuh sahabat seaqidahku, marilah bersama kita masuk ke dalam barisan, menjadi salah seorang pendokong dakwah ini.













tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Tuesday, May 24, 2011

Kuatkan semangat :)









tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

ukhuwah islamiyyah..:D





tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

Monday, April 25, 2011

Nostalgia..24 April 2009

24 April 2011..pada tarikh ini..genaplah 2 tahun pemergian arwah kekandaku..

Bila dimbas kembali detik sepanjang hayat nya..pasti tidak akan ku lupakan..

Seorang abang yang suka menyakat adiknya nan seorang..

Seorang abang yang suka cari pasal..

Seorang abang yang memang suka cari gaduh juga..

(rasanya..ini adalah kali terakhir kami bergambar bersama arwah..)

……………………………

Sewaktu aku mendapat berita ketiadaannya di alam fana ini..aku sedang menghadiri mesyuarat PEMBINA di rumah ukhti rina..yang pada waktu itu, aku baru sahaja mengenali ukhti rina..

Beberapa miss call dari abang lukman tidak ku sedari..(membuatkan beliau marah je dengan sikap ku ini)

Aku menyedari adanya pesanan ringkas masuk ke handset ku..

Terus2an aku mencucurkan air mataku saat itu juga..dan aku terus menunjukkan pesanan ringkas (mamat dah meninggal) itu kepada ukhti maryam..

Tidak dapat ku lupakan saat itu..

Aku menangis tidak berhenti2..bercucuran aku di situ..

Fikiranku terawang2..tidak dapat focus lagi pada isi mesyuarat malam itu..

……………………………..

Ukhti hazleen terus sahaja menghantar ku pulang ke asrama..

Aku berlari2 anak..cuba menenteramkan diri sendiri..

Sampai sahaja di pintu rumah ku..terus sahaja aku menangis teresak2 dan memeluk kak ira..

Memberitahu bahawa abangku sudah pergi menyahut panggilan Ilahi..

Aku ditenangkannya..(esoknya..walimah husna [aku minta tolong kak ira bungkuskan hadiah tu] dan minta berikan kepada lela)

Terima kasih banyak kak ira (buatkan surat untuk tangguh exam semester itu) dan kawan2 yang lain yang banyak membantu diri ini secara tidak langsung..

Aku berkemas2..takut2 abang lukman datang,tapi aku tak siap lagi..

……………………………..

Siap sahaja aku masuk ke kereta iswara hitam abang lukman..terus sahaja abang lukman berkongsi cerita detik2 kematian mamat..

Aku lihat mata abang lukman..sedikit berkaca (menahan tangis mungkin) sewaktu bercerita..

Yang sedihnya..waktu mamat menghembuskan nafasnya yang terakhir..tiada siapa di sisinya..

Hanya dirinya sendiri yang bertarung dengan malaikat maut..

Entah lah bagaimana rasanya kan..

Jika kekasih Allah pun direnggut nyawanya dengan begitu lembut..tetap juga merasai kesakitannya..apatah lagi kita yang manusia biasa ini..Allah..

………………………………

Sesampai sahaja di rumah..

Bila kaki ku melangkah sahaja masuk ke rumah..ku lihat sekujur tubuh terbaring di ruang tengah rumah ku..

Iya..mataku tidak menipu..itula jasad kekanda ku..

terus sahaja aku merangkul ke arah emak ku..

Tangisanku bertambah2 kuat esakannya..

……………………………

Malam itu..aku bertekad tidak mahu melelapkan mata..mahu ku lihat dan ku tatapnya puas2..

Sambil itu..aku mengaji al-Quran..dari juz satu..niatku untuk disedekahkan buat ruhnya..

Bila sahaja tiba di ayat (kullu nafsin zaa iqatul maut..) bertambah bercucuranlah air mataku..

……………………………

Sebelum jenazah abangku dibawa ke masjid..seluruh sanak saudara disuruh ‘berjumpa’…’menatap’ untuk kali terakhir..dsb..begitu tersentuh hati aku waktu itu..anak2 buah ku yang masih kecil duduk menatap pak cik mereka..menangis teresak2 atas pemergian pak cik mereka itu..

Tepat jam 7.30 pagi..jenazah abangku dibawa turun dari rumah, dibawa ke masjid..

Untuk dimandikan di sana..

Aku juga bersiap2..untuk ke masjid..bersiap sedia untuk menunaikan solat jenazah untuknya..

Aku tidak tahu..mengapa kali terakhir aku menatapnya..

Diselubungi kain kafan yang putih itu..

Aku hanya merenungnya..merenung air mukanya..

Merenung dan terus merenung..tapi aku tidak menciumnya buat kali terakhir..(rasa teringat2 sampai sekarang…apasal la tak cium je masa tu..)

Terus sahaja..jenazahnya dibawa ke dalam masjid..disolatkan..dan terus dibawa masuk ke dalam van jenazah..

…………………………..

Aku tidak melihat saat2 abangku dimasukkan ke dalam liang lahad itu..(ia..liang tempat kita semua akan masuk..kembali ke rumah tanah)

Bagaimanalah ‘perasaannya’ tika itu..

Aku yang turut berada di situ..sama2 mengaminkan doa untuknya..

Kita semua pasti akan mati

Tidak tahu bila tarikhnya..tempatnya..juga asbabnya..

Dan mati ini adlah sebaik2 peringatan..

Peringatan yang diturunkan untuk semua umat manusia..

Diturunkan pada seorang hamba Allah..yang mendapat pengajarannya..orang sekelilingnya..

Bahawasanya..kuasa Allah itu..tidak dapat ditolak.

Tidak dapat dipercepatkan mahupun diperlambatkan..

Pasti akan menjemput setiap makhluk yang bernyawa..manusia, haiwan, pokok dll di alam Allah ini..

Sebelum ‘hari’ itu menjemput kita..

Sudahkah kita bersiap sedia dengan amal kita??

Amal kita yang akan menjawab di hadapan Allah nanti..

Mulut kita akan tertutup di padang mahsyar nanti..

Kaki, tangan dan segala anggota kita ini yang menjadi saksi atas perbuatan kita dahulu..Allah..


(melambai2..lambaian terakhir di dunia..menuju ke alam abadi)



tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...