Monday, April 25, 2011

Nostalgia..24 April 2009

24 April 2011..pada tarikh ini..genaplah 2 tahun pemergian arwah kekandaku..

Bila dimbas kembali detik sepanjang hayat nya..pasti tidak akan ku lupakan..

Seorang abang yang suka menyakat adiknya nan seorang..

Seorang abang yang suka cari pasal..

Seorang abang yang memang suka cari gaduh juga..

(rasanya..ini adalah kali terakhir kami bergambar bersama arwah..)

……………………………

Sewaktu aku mendapat berita ketiadaannya di alam fana ini..aku sedang menghadiri mesyuarat PEMBINA di rumah ukhti rina..yang pada waktu itu, aku baru sahaja mengenali ukhti rina..

Beberapa miss call dari abang lukman tidak ku sedari..(membuatkan beliau marah je dengan sikap ku ini)

Aku menyedari adanya pesanan ringkas masuk ke handset ku..

Terus2an aku mencucurkan air mataku saat itu juga..dan aku terus menunjukkan pesanan ringkas (mamat dah meninggal) itu kepada ukhti maryam..

Tidak dapat ku lupakan saat itu..

Aku menangis tidak berhenti2..bercucuran aku di situ..

Fikiranku terawang2..tidak dapat focus lagi pada isi mesyuarat malam itu..

……………………………..

Ukhti hazleen terus sahaja menghantar ku pulang ke asrama..

Aku berlari2 anak..cuba menenteramkan diri sendiri..

Sampai sahaja di pintu rumah ku..terus sahaja aku menangis teresak2 dan memeluk kak ira..

Memberitahu bahawa abangku sudah pergi menyahut panggilan Ilahi..

Aku ditenangkannya..(esoknya..walimah husna [aku minta tolong kak ira bungkuskan hadiah tu] dan minta berikan kepada lela)

Terima kasih banyak kak ira (buatkan surat untuk tangguh exam semester itu) dan kawan2 yang lain yang banyak membantu diri ini secara tidak langsung..

Aku berkemas2..takut2 abang lukman datang,tapi aku tak siap lagi..

……………………………..

Siap sahaja aku masuk ke kereta iswara hitam abang lukman..terus sahaja abang lukman berkongsi cerita detik2 kematian mamat..

Aku lihat mata abang lukman..sedikit berkaca (menahan tangis mungkin) sewaktu bercerita..

Yang sedihnya..waktu mamat menghembuskan nafasnya yang terakhir..tiada siapa di sisinya..

Hanya dirinya sendiri yang bertarung dengan malaikat maut..

Entah lah bagaimana rasanya kan..

Jika kekasih Allah pun direnggut nyawanya dengan begitu lembut..tetap juga merasai kesakitannya..apatah lagi kita yang manusia biasa ini..Allah..

………………………………

Sesampai sahaja di rumah..

Bila kaki ku melangkah sahaja masuk ke rumah..ku lihat sekujur tubuh terbaring di ruang tengah rumah ku..

Iya..mataku tidak menipu..itula jasad kekanda ku..

terus sahaja aku merangkul ke arah emak ku..

Tangisanku bertambah2 kuat esakannya..

……………………………

Malam itu..aku bertekad tidak mahu melelapkan mata..mahu ku lihat dan ku tatapnya puas2..

Sambil itu..aku mengaji al-Quran..dari juz satu..niatku untuk disedekahkan buat ruhnya..

Bila sahaja tiba di ayat (kullu nafsin zaa iqatul maut..) bertambah bercucuranlah air mataku..

……………………………

Sebelum jenazah abangku dibawa ke masjid..seluruh sanak saudara disuruh ‘berjumpa’…’menatap’ untuk kali terakhir..dsb..begitu tersentuh hati aku waktu itu..anak2 buah ku yang masih kecil duduk menatap pak cik mereka..menangis teresak2 atas pemergian pak cik mereka itu..

Tepat jam 7.30 pagi..jenazah abangku dibawa turun dari rumah, dibawa ke masjid..

Untuk dimandikan di sana..

Aku juga bersiap2..untuk ke masjid..bersiap sedia untuk menunaikan solat jenazah untuknya..

Aku tidak tahu..mengapa kali terakhir aku menatapnya..

Diselubungi kain kafan yang putih itu..

Aku hanya merenungnya..merenung air mukanya..

Merenung dan terus merenung..tapi aku tidak menciumnya buat kali terakhir..(rasa teringat2 sampai sekarang…apasal la tak cium je masa tu..)

Terus sahaja..jenazahnya dibawa ke dalam masjid..disolatkan..dan terus dibawa masuk ke dalam van jenazah..

…………………………..

Aku tidak melihat saat2 abangku dimasukkan ke dalam liang lahad itu..(ia..liang tempat kita semua akan masuk..kembali ke rumah tanah)

Bagaimanalah ‘perasaannya’ tika itu..

Aku yang turut berada di situ..sama2 mengaminkan doa untuknya..

Kita semua pasti akan mati

Tidak tahu bila tarikhnya..tempatnya..juga asbabnya..

Dan mati ini adlah sebaik2 peringatan..

Peringatan yang diturunkan untuk semua umat manusia..

Diturunkan pada seorang hamba Allah..yang mendapat pengajarannya..orang sekelilingnya..

Bahawasanya..kuasa Allah itu..tidak dapat ditolak.

Tidak dapat dipercepatkan mahupun diperlambatkan..

Pasti akan menjemput setiap makhluk yang bernyawa..manusia, haiwan, pokok dll di alam Allah ini..

Sebelum ‘hari’ itu menjemput kita..

Sudahkah kita bersiap sedia dengan amal kita??

Amal kita yang akan menjawab di hadapan Allah nanti..

Mulut kita akan tertutup di padang mahsyar nanti..

Kaki, tangan dan segala anggota kita ini yang menjadi saksi atas perbuatan kita dahulu..Allah..


(melambai2..lambaian terakhir di dunia..menuju ke alam abadi)



tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

2 comments:

  1. salamziarah

    A touching story
    sangat setuju
    kematian dhadirkan oleh Allah sebagai peringatan kepada kita semua, tetapi sangat sedikit yg mengambil peringatan T_T
    semoga allah merahmati arwah

    ReplyDelete
  2. Terima kasih puding karamel..
    betul..kematian banyak mengajar kita erti kehidupan..sama2 la kita ambil ibrah walaupun si mati bukan dari kalangan famili/orang y kita cinta atau kasihi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...