Thursday, June 4, 2009

Sampai Bila?? (ii)

Alhamdulillah..

Buat masa ni, dah kekeringan idea nak post pasal ape..sebab tak jumpa sape-sape, melainkan keluarga yang tercinta..

Cume nak meluahkan kepenatan melalui rintangan yang tak berduri semasa pergi ambil cek tempohari...

Subahanallah..penat tak terkira..
Mulanye mak nak temankan, tapi tak bagi mak temankan, sebab kesian kat mak, nak bersusah payah berkorban kerna aku..(biasalah sindrom anak bongsu.apa2 aje, kena tanye bonda)..

Jadinya, yakinkan mak, nak balik nilai dan ajak kawan yang free tak buat apa-apa kerja..

Alhamdulillah...mak izinkan..

Tanya kawan-kawan, semuanya bizi, bizi jadi ajk c-fest, bizi dengan kelas, poket bocor dan sebagainya..Nak tak nak..kenalah pergi jugak..takkan nak lepaskan je cek tu..

Nak dapat duit zaman sekarang ni, bukannya senang, sendiri pun poket bocor, tak dapat nak tanggung orang..sikit-sikit belajar infaq, insya Allah..(^_^)

Nak dijadikan cerita, pergilah juga ke JAIS di Shah Alam, yang jauh berbatu-batu dari Nilai..
Perjalanan yang agak membosankan, sambil-sambil tu bacalah buku..helai demi helai dibaca, tapi tak sampai-sampai..kepala dah berpinar..mata dah nak terlelap..

Dalam ktm, duduk sebelah seorang perempuan bersama anak beliau..anaknya sangat comel..pandai speaking english..muka chinese look..tapi emaknya..tak macam cina pun..tak pe..(tinggalkan sebentar kisah ini)

Alhamdulillah..
Sampai di KTM Shah Alam lebih kurang jam 11.45 pagi..terus rush ambil cab..minta pakcik hantar ke JAIS..alhamdulillah..tak de lah mahal sangat..RM 5 je..(tak macam dari Batang Benar ke Nilam Court RM 8..padahal tak de la jauh sangat).

Sesampai je kat JAIS, dah macam rusa masuk bandar..tercongok-congok..ke hulu, ke hilir...kat tempat yang sama..ada JAIS dan PPZ dan ape entah lagi..hehee

Terus cari pintu JAIS, dan naik ke tingkat yang berkaitan...tingkat 2.sampai aje..pintu pejabatnya dah kunci..alamak!dah lunch hour pulak ke? sedih betul...terpaksalah...membazir masa lagi...carilah surau..tak kan nak pegi lunch jugak? kat tempat orang tak biasa..sanggup tahan lapar..

Punyela lama nak tunggu zohor...huahua..boring betul...nak bersembang dengan makcik cleaner..diorang punye muka aje, dah tau penat..takkan nak diajak borak...

Alhamdulillah...dipendekkan cerita, Allah kirimkan seorang kakak yang bekerja di JAIS..apelagi berkenalanlah dengan beliau..terima kasih ye (nadihah dan atikah)..kakak la sangat, rupenye muda lagi..praktikal kat situ..mereka dari UDM..perkenalkanlah diri yang dhaif ni dan tujuan ke sini..

Rupa-rupanya..ada satu lagi yang saya tak duga..dapatlah bertemu dengan xYDP yang sebatch dengan saya..Ust. Nazar..wahwah..tak sangka pula..sedang praktikal di sini..Dalam keresahan dan kegelabahan yang bersarang di dalam hati ini, sedikit sebanyak dapat la dikurangkan juga..sebab jumpa dengan orang yang dikenali...dan yang bestnya..ambil cek tu kat tempat Ust Nazar praktikal..lagilah senang..takde la macam mula-mula sampai..tak de arah tuju..kaunter pertanyaan pun tak nampak..Alhamdulillah..dah dapat cek tu...

Tiba-tiba, kegelabahan tadi menyelubungi semula diri ini..Alamak..dah cuak dah ni..nak naik ape balik ni..dah la tak nampak bus stop kat JAIS ni..huahua..sedih kembali...macam mana nak pergi ktm balik ni....

Tak pe..kuatkan diri..buat cam berani aje..saya pun meneruskan la langkah kaki yang longlai lagi takut ni..berjalan la kaki mencari bus stop..manala bus stop kat bandar anggerik ni..tak nampak pun..jauh dah berjalan..x nampak satu bumbung bus stop pun..dari bangunan JAIS tu (da la depan masjid negeri)..saya da berjalan sampai la kat ne ha...nampak macam SACC mall...hmph...muka dah macam udang bakar..panasnya..tapi lebih baik panas dari hujan...

Kenal SACC mall pun sebab pernah duduk Shah Alam kejap (rumah mahfudzah..ape khabar la beliau sekarang..) Ok diteruskan cerita..nak tanya orang kat mana boleh ambil cab..takkan nak tanya sembarangan..ha..beli air mineral la kat stall tu...sambil-sambil tanya la pakcik yang menjual air tu..rupa-rupanya..jalan sikit je lagi..di belakang hotel ape entah..adalah PKNS...ha kat situlah...saya ambil cab..memang tau pun kat PKNS tu ibarat pusat la kat Shah Alam...tapi nak katanya...perjalanan yang punya la berbatu-batu (batu kerikil), tak jumpa walau sebiji bus stop..huahua..

Terus ambil cab nak ke ktm Shah Alam...muka dah masam mencuka dah..abang teksi ni nak buat lawak pulak! Tanya saya dari mana nak ke mana. Saya kata dari JAIS nak ke ktm. Dia kate nak kahwin ke? Ke nak mintak cerai? Wa ewah...asal pergi jabatan agama aje, itu je la sebabnya..yang lawaknya lagi boleh pulak dia cakap saya ni hakim syarie..(apela..takkan hakim syarie nak naik teksi). Saya mengadu la mengatakan perkhidmatan teksi kat bandar anggerik ni tak best langsung..disebabkan die tau saya penat berjalan..die ajelah yang berceloteh lebih-lebih..dah tak larat nak layan..

Di ktm! ha..jumpe lagi dengan si comel yang pandai speaking tu..saya pun tegur la ibunda beliau..huhu..speaking jugk tu..(berlagak sikit..)..rupa-rupanya..mak budak ni..indonesian..dan berkahwin dengan lelaki berbangsa Cina.patutla anak dia muka macam cina...Allah..tak sangka...saya tak sampai hati nak tanya si ibu beragama apa...tapi saya yakin pasti si dia beragama kristian..Ya Allah..beristighfar saya...

Sampai di KTM Batang Benar..KTM yang menakutkan...nila stesen yang akan saya berhenti setiap kali pulang ke nilai..ramai mat indon..mat bangla..mat nepal..mat myanmar..Allah..menakutkan...takut ada apa2 yang buruk terjadi..alhamdulillah.."niat keluar kena baik baru selamat di perjalanan"..pinjam pesanan dari kakak ipar ku...

Alhamdulillah..akhirnya sampaila ke hotel nilam court..yang sesuke je nak keluar masuk..(habis la kalau en hakim tahu..jangan marah ye..)

Naik aje..rumah yang tingkat 4 tu..kunci pulak!ish..sabar ajelah...dah la tak de kunci..kenalah tunggu ahli bait pulang...

~Ape2 pun bermula detik keluar nya saya dari rumah hingga melangkah kembali masuk ke pintu rumah itu, ade beberapa ibrah yang saya perolehi:

i-sebenarnya saya takut sangat nak pergi sorang, tapi saya fikir2..takkan saya nak biarkan aje (cek tu)..kaitannya dalam hidup saya..saya mesti berprinsip dan berpendirian tegas..walaupun tiada yang ingin bersama saya untuk teruskan langkah kaki mencari yang haq (saya ibaratkan cek tu macam perkara yang haq)..saya tetap kena teruskan..saya yakin Allah pasti bersama saya..

ii-dalam rasa kegelisahan yang amat mendalam tadi..tak putus-putus saya memohon Allah..tunjukkanlah jalan..peliharalah saya di perjalanan..supaya saya pulang dengan selamat..takut-takut bila sedar aje dah ade kat Thailand ke..Burma ke...tak ke naya..kaitan dalam hidup saya..Allah tempat pergantungan yang paling tinggi..

iii-harap pada orang..saya kalau boleh memang ada berharap pada teman-teman untuk menemankan saya di perjalanan..tapi..semua ada hal..takkan nak tunggu juga..saya paling tak suka orang tunggu saya..saya tunggu orang??(kene fikir nak jawab ape..)...
Kalau dikaitkan dengan dunia dakwah..takkan nak tunggu aje musuh-musuh Islam membaham umat Islam..ayuh!kene pantas anak-anak!jangan berlengah lagi!

~Terima Kasih Ya Allah..HambaMu yang hina ini masih lagi dapat menghirup udaraMu dan mengecapi nikmat iman dan Islam~

1 comment:

  1. ala..ikut cth..
    :D

    kkrrgn idea?
    then post psl tag lh :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...