Thursday, December 16, 2010

Bersih hati bersih minda

Bismillah wal hamdulillah..:)

Hari ni..dah hampir seminggu menunggu tesis siap dijilid..tapi masih belum ada jawapan lagi...
tapi yang pasti kena hantar esok..dan pulang ke rumah esok juga..

Adik2 tahun 1 juga kebanyakkannya telah pulang ke kampung malam tadi..tiada manusia sangatlah di asrama...

.................................................
(gambar sekadar hiasan)

Saya menjejakkan kaki dan menjenguk ke rumah sebelah..menyangka masih ada lagi jiran di sebelah..ku fikir begitu disebabkan pintu rumah tersebut terbuka luas..

"astagfirullahul 'azim.."getus hati ku..

bersepahnya rumah..dengan sampah..baki2 makanan..botol2 air..tidak tahu lagi bagaimana untuk menjelaskan keserabutan kepala saya melihatnya...

Saban tahun, saban semester..itulah keadaan yang saya jumpa...setiap sem..saya dan rakan jaksa lain akan meng'cek' kunci mendaki blok demi blok..turut mengalami pengalaman yang sama...

Rumah ditinggalkan dalam keadaan yang sangat2 kotor..tidak menggambarkan langsung imej sebagai seorang pelajar Muslim..apetah lagi Muslimah..

sepatutnya..


Mereka ini tiada langsung kesedaran sivik...tapi yang lebih malu lagi..mereka tidak berakhlak dengan akhlak Islam..tak tahu nak jaga KEBERSIHAN! sekurang2nya..pulanglah dengan meninggalkan rumah tersebut dalam keadaan bersih, kemas, teratur..sama seperti kali pertama melangkah masuk ke rumah tersebut..(tak payah la fikir nanti mak cik cleaner tak ade kerja)..itu bukan soalnya..soalnya sekarang..buruknya perangai pelajar2 di Nilam Court..

Bukankah kebersihan itu separuh dari iman..

Bukankah Allah itu cantik dan suka akan benda yang cantik..

Malu betul saya dengan diri saya sendiri dan malu juga pada Allah..tidak dapat mendidik adik2 ini supaya malu dengan Allah..malu kerana tidak tahu jaga kebersihan..malu juga dengan mak ck cleaner dan pengurusan asrama..



Malu saya..akhlak yang mereka pancarkan terbit dari keimanan mereka sendiri..jika baik dan subur iman mereka..tentu mereka tidak akan bersikap demikian..

~ibrah untuk saya dan para pembaca..

bersama2 lah jaga kebersihan..

jika kita menjaga kebersihan hati kita..pasti kita mahu sekeliling kita juga bersih

jika manis, subur dan mantap iman kita..pasti tumbuh buah akhlak yang terbaik
(hati yang bersih
suka akan kebersihan
)



jadilah yang terbaik di sisi Allah..sudah tentu baik juga di pandangan manusia..Allahumma ameen..


tiDakKan mIsKIn jikA meMbeLA ISLAM......TIdak hiNA meRIBA kebeNaraN yang MULia...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...