Friday, May 22, 2009

:: Lets think about it ::

Kisah 1

"assalamualaikum.."
"waalaikumussalam..."
"apa khabar?"
"alhamdulillah..sihat.."
"ha!dik..bile nak mai alor setar??tengah cuti kan sekarang ni..marilah datang rumah akak, kesian kat akak buat kerja sorang-sorang..jadi lah maid akak seminggu dua ke..."
"hm..malas la kak..kita ada kat nilai la sekarang ni..ada kerja sikit nak buat..kita jumpa nanti masa kas kahwin la.."
"Dik! boleh tolong akak tak?"
"Tolong pe??"
"Tolong nasihat kan anak akak tu ye..
die sekarang dah pandai keluar dengan lelaki..
dia dah buat salah dia tak nak minta maaf dengan akak pun..masam muka pula tu..
dah seminggu da ni.."(nada sedih seorang ibu)
"ok. pasal tu ke?saya pun tak la pandai sangat kak..ok. insya Allah saya cuba yeee"
"ye la..akak nak tengok orang muda bagi nasihat berbanding orang tua..dia dah tak mahu dengar dah..bleh la test power ye dik..."

Kisah 2

"kak..saya nak tanya sikit boleh tak?"
"apa ye hukum memetik gitar..meniup seruling..tapi dia masih tak meninggalkan
perkara yang wajib(eg: solat) dalam hidup die.."
"secara jelasnya, tak tahu la dik..tapi akak pernah tahu yang kedua2 instrumen tu haram sebab
melalaikan umat Islam..tapi akak ada satu citer..abang akak (orang yang hafal quran) tegur kawan die (hafal quran gak) dengar lagu radio era...(abg akk pun tak la syadid mane..)
kawan die ni agak syadid sikit..tahu ape yang abang akak beritahu..sebenarnya dia nak mengusik je kawan tu..dia kata ok..bersederhana asalkan tak melalaikan untuk melaksanakan
kewajipan yang fardhu...(berbalik topik asal:gitar/seruling) tapi kalau perkara syubhat..baik la kita sebagai muslim yang nak amalkan Islam keseluruhannya tinggalkan perkara tersebut.."

Kisah 3

10.00 pagi~22 Mei 2009
Ihya Ramadhan kali ni, nak jemput Ust Halim datang USIM la..
bukan selalu beliau datang..beliau sangat sibuk dengan urusan dakwah dan travel umrah
beliau..nak ke beliau datang sini..ha..buat jemputan kat blog beliau la

12.26 malam~22 Mei 2009
Terima kasih atas jemputan ke ceramah Nuzul Quran 11/9. Dari 12/8 saya ke umrah.
Belum putus bila tiba ke Malaysia. Saya akan comfirmkan segera. JZKK.
~Begitulah mesej yang saya terima melalui sistem pesanan ringkas~

Moral of story...
Terkejut saya bila ustaz halim membalas jemputan saya..
ya Allah betapa pantasnya ustaz ini
bekerja untuk Islam...

Dalam masa yang sama terkenangkan masalh kakak (dalam kisah 1)..minta pertolongan saya
supaya menasihatkan anaknya..
tapi saya masih lagi tidak bertindak menasihatkannya..
sedangkan anak kakak tu bukannya saya tak kenal...(sangat kenal)

Saya terus membuat perbandingan antara attitude saya dengan ust halim..
Beliau segera sahaja bertindak apabila saat diperlukan..
Tapi saya masih lagi tidak bertindak apa2 kepada anak tersebut..
Masih lagi teraba2 apakah cara yang terbaik untuk menasihatkannya..
Masih terbang dengan angan2..

Kisah 2~jangan lengah2kan solat..tak kisahlah apa jua aktiviti kita yang
mengganggu urusan kita dengan Allah tu..tengok movie ke..baca majalh ke...
melayari internet ke..tengah berchting ke..dsb.




1 comment:

  1. a'ah.. btol tu ustazh! xpyh tunggu lalai sbb lagu or muzik.. tgk cite, bc mjlh, lyn net, borak2 pun ble mlalaikn kita dr solat. oh.oh.oh

    smuanya trpulang pd individu tu utk meng-kontrol dirinya sndiri. baik ke, bruk ke.. xde sape yg mmpu mgubah org laen kcuali org tu sndri. tp syglah, klau org tu asas hatinya goyah, psti dia tdk kuat dan sulit utk brubh.

    papepun jgn brputus asa! kta hrus brusaha krn Dia yg brkuasa trhdp sgalanya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...