Monday, May 25, 2009

Nilai usiamu


ok. sekarang ni berada di pintu gerbang USIM


ha..ni pemandangan canselori di waktu malam..ni tempat orang-orang besar je..(hehe)
dan ini tempat saya nak bayar yuran..jauh tu..atas bukit..
dan inilah die bangunan fakulti saya..(isu panas di Malaysia tu)


mereka ini sebahagian daripada pelajar lelaki kelas saya..hm..yang lain tu tak de di sini..faham2 je la ye
(sape yang rase rindu nak tengok amin, ha,tu ada pic die..)

dan kakak2 dan adik2 nilah classmates saya

Mereka nilah yang akan bersama2 saya selama 4 tahun..tak tukar kelas tu..(mcm kat sekolah pula) Harap ukhuwah antara kita akan berpanjangan..

Kat sini saya nak kongsi satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim tentang golongan yang akan mendapat naungan Allah di akhirat kelak..siapakah golongan tersebut:
1. Pemimpin yang adil
2. Pemuda yang membesar dalam ibadat
3. Orang yang hatinya mengingati masjid
4. Orang yang merahsiakan sedekah
5. Lelaki yang menolak ajakan zina
6. Dua orang yang bertemu dan berpisah kerana Allah
7. Orang yang menangis kerana mengingati Allah

ok. Sahabat2 sekalian..saya tahu..para sahabat semua mesti dah banyak kali dengar pasal hadis ni kan? Bahkan ada yang menghafalnya..baguslah tu..Hadis ni merupakan salah satu sumber inspirasi saya untuk mencapai menjadi mana-mana golongan yang disebutkan..dan nak mengejar ganjaran yang Allah tawarkan..

Jadinya..marilah kita semua berusaha untuk menjadi mana-mana golongan tersebut..

Jika..Jaafar bin Abi Talib mewakili delegasi ketika umurnya 20 tahun
Jika..Mus'ab menjadi naqib madinah ketika umurnya 24 tahun
Jika..Umar Abd. Aziz menjadi Gabenor Mesir ketika umurnya 25 tahun
Jika..Usamah Zaid menjadi panglima perang membebaskan palestin ketika umurnya 18 tahun
Jika..Imam Syafie mengeluarkan fatwa ketika umurnya 15 tahun
Jika..Muhammad al-Fateh memimpin tentera menakluki Konstatinople ketika umurnya 24 tahun
Jika..Imam Syahid Hassan al-Banna memimpin Gerakan Ikhwan ketika umurnya 22 tahun

Maka..

di manakah kedudukan kita sekarang ini...

~Hitunglah dirimu sebelum dihitung~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...