Tuesday, May 26, 2009

Sampai Bila??



GAMBAR kiri menunjukkan orang ramai membahayakan diri berhimpit-himpit dan berpaut pada pintu komuter di stesen Segambut. Gambar kanan pula memperlihatkan warga kota beratur panjang untuk menaiki bas selepas menggunakan perkhidmatan LRT di Perhentian Bas Stesen LRT, Bangsar, Kuala Lumpur, semalam.


SISTEM pengangkutan awam di Lembah Klang terus meresahkan rakyat, sama ada bas, komuter atau Transit Aliran Ringan (LRT), perkhidmatan tidak banyak berubah. Jumlah pengguna yang bertambah telah memburukkan keadaan sehingga kemudahan komuter dan bas awam sedia ada sukar lagi menampung penumpang.

Tinjauan mendapati walaupun bukan pada waktu puncak, orang ramai termasuk warga emas dan kanak-kanak terpaksa berasak-asak dan berhimpit dalam komuter. Sampai bilakah ia harus dibiarkan berterusan?

Tindakan segera perlu dilakukan bagi mengatasi kesusahan yang dihadapi rakyat.

----------------------------------------------

Ha..itu lah antara berita dalam Utusan Malaysia hari ini..

Sampai bila la nak berebut2..saya pun termasuklah di kalangan yang berebut2 tu..kalau tak berebut lambat sampaila ke destinasi yang dituju..

Teringat..beberapa hari yang lalu..emak saya nak temankan saya pergi Shah Alam, nak pergi ambil cek..(ha..dapat duit..alhamdulillah..) dengan menaiki kemudahan awam tersebut (bas, ktm dll)..tak sanggup saya nak melihat emak saya berkejar2 dan berebut2...kesian dengan warga emas..terpaksa brlakon jadi warga muda...

Abang saya pernah bercakap dengan saya supaya warga2 asing yang ada kat Malaysia ni, kena bayar tambang lebih sikit..sebab mereka ni bukan warga negara..kalau sama je tambang, tak delah keistimewaan menjadi warga negara..maknanya kita setaraf la dengan orang yang bukan warga negara..(ini tak de kaitan dengan iman dan takwa)

p/s: Tapi siapa lah abang saya tu..kalau menteri ke..berguna juga idea yang dilontarkan tu..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...